5 Waktu

"Abah, kan best jadi macam Uncle Leong tu. Sembahyang pagi dengan petang saja."

"Hiss! Kenapa Ijam cakap macam tu? Berdosa tau tak?" Marah Hasyim kepada anaknya.

Hasyim selalu membawa anaknya ke pekan setiap hujung minggu. Beliau suka menghabiskan masa hujung minggunya dengan bermain burung dan kerap kali mengunjungi kedai hobi milik Leong, seorang cina tua yang mempunyai hobi yang sama dengannya.

"Tak de la abah.. Ijam tengok kita kena sembahyang 5 kali sehari, tapi Uncle Leong senang," dengan wajah menunduk anaknya mengadu.

"Itu orang kafir. Dia sembahyang cara dia lah. Kita sembahyang teruk sebab tuhan nak bagi syurga,"

Terdiam seketika si Ijam. Dia masih memerhatikan pemilik kedai tersebut sembahyang. Berkerut-kerut mukanya memikirkan antara perkaitan sembahyang susah dan syurga yang diperkatakan oleh ayahnya.

"Tapi kan, kenapa Uncle Leong sembahyang senang sangat? Bakar colok lepas tu tunduk tiga kali jer. Kalau lah kita boleh sembahyang macam Uncle Leong tu kan abah, Ijam gerenti semua orang Islam mesti sembahyang,"



"Tak de maknanyer.. Orang cina yang sembahyang macam tu pun masih ramai jugak yang tak sembahyang. Manusia ni Ijam, kalau bagi betis dia orang nak paha," jawab ayahnya dengan selamba sambil memegang sangkar yang berisi burung murai batu di dalamnya.

Suasana sunyi sepi menyelubungi kedai hobi itu. Dalam suasana hening itu kedengaran suara azan asar berkumandang dari masjid bersebelahan pekan tersebut. Hasyim pula masih sibuk memerhatikan burung murai batu yang berada didalam sangkar di kedai hobi Leong.

No comments:

Post a Comment